Skapa framgång i sociala medier

Som många säkert känner till så lanserade vi i förra veckan nya tjänster inom digital kommunikation. Vi hjälper numera dig och ditt företag att skapa närvaro, engagemang och förhoppningsvis framgång i dina sociala medier. Många företag använder idag sociala medier på fel sätt där de informerar istället för att kommunicera. Frågar man chefer så tycker säkert de flesta att det är viktigt att företaget ifråga är aktivt i sociala medier, vilket är bra. Problemet är dock allt som oftast att många företag saknar en plan kring hur de ska arbeta i sina digitala kanaler. Det finns inget facit över hur man skördar framgång i sociala medier men det finns vissa grunder som du kan arbeta utifrån:

Lär dig de olika sociala medierna

Lär dig grunderna kring hur man arbetar i de olika kanalerna. Ta reda på vilka funktioner och verktyg som finns som kan effektivisera ditt arbete.

Lär känna din målgrupp och välj rätt kanal

En förutsättning för att lyckas i sociala medier är att du känner din målgrupp. Är de yngre eller äldre? Vilka intressen har de? När är de aktiva på nätet? När du vet detta blir det enklare att välja kanal och innehåll. 

Engagera dina kunder

När du lärt dig hur de olika sociala medierna fungerar och har valt kanal så börjar det riktiga arbetet: Engagera dina följare/kunder! Detta är lättare sagt än gjort och kräver både kreativitet, tålamod och energi. Det handlar helt enkelt om att skapa innehåll som gör att dina följare gillar, kommenterar eller delar ditt inlägg. Våga prova er fram för att ta reda på vilket innehåll som skapar högt kontra lågt engagemang.

Lev som du lär

Om du vill att dina kunder ska engagera sig i dina inlägg så är det också viktigt att du engagerar dig i andras innehåll. Man brukar säga att man ska ”leva som man lär” vilket också gäller i livet på det sociala medierna.  Bete dig likadant i sociala medier som du gör det ”vanliga” livet. Svara på följarnas frågor, gilla eller dela andras inlägg och tyck till om saker som engagerar dig. Ju mer aktiv du och ditt företag är desto mer kommer ni gynnas av algoritmerna vilket gör att ditt företag syns mer.

Utvärdera din närvaro

När du vill kommit igång med en närvaro i någon av de sociala kanalerna så är det oerhört viktigt att du utvärderar närvaron med jämna mellanrum. Detta för att ta reda om ert arbete ger någon effekt. När du utvärderar kan du bland annat kika på vilket innehåll som fungerar kontra inte fungerar. Visar det sig exempelvis att video skapar mer engagemang än bilder? Skapa mer video då du vet att det verkar framgångsrikt just nu!

Annonsera

Facebook ändrar sina algoritmer lite då och då. Det senaste är att de prioriterar innehåll från privatpersoner före innehåll eller inlägg från företag. Detta innebär att du behöver köpa till räckvidd på dina inlägg för att nå ut till din målgrupp. Fördelen med detta är att du kan målgruppsanpassa dina inlägg som gör att du når ut till rätt målgrupp. Annonsering i sociala medier är dessutom väldigt billigt i relation till den effekt man får.

Möjligheterna i de sociala medierna är enorma och det kan kännas svårt att veta vart man ska börja och vad man ska prioritera. Vi på Entos hjälper er att navigera i den digitala djungeln. Kontakta oss så kommer vi tillsammans fram till vad som passar bäst för ditt företag.

Lämna en kommentar