5 saker för att lyckas i digitala kanaler

Många (inte alla) går säkerligen fortfarande runt och tänker ”En Facebook- och Instagramsida är nog bra att ha”. Tanken är helt rätt men det räcker fortfarande inte att ”bara vara med” utan det krävs ett gediget och framförallt ett strategiskt och långsiktigt tänk för att nå framgång på de sociala plattformarna.

Dagensanalys.se har tagit upp 5 saker man bör tänka på för att lyckas i de digitala kanalerna. Om ni inte redan läst artikeln så kommer här en kort sammanfattning.

  1. Skippa ”pressmeddelanden” och gör om dessa till blogginlägg eller nyhetsartiklar. Hur många av dina kunder är egentligen journalister?
  2. Använd er av relevanta rubriker som väcker intresse och får besökaren att stanna kvar. Besökaren måste helt enkelt få svar på sin fråga – är jag på rätt plats?
  3. Lägg ikonerna för sociala medier i sidfoten och dämpa ikonfärgen så att de inte sticker ut. Färgstarka ikoner tenderar mer att avskräcka än att uppmuntra till ”klickning”.
  4. Undvik att använda ”perfekta” bilder som är retuscherade. Använd istället egna bilder. Det är kanske inte är perfekta men avspeglar verkligheten vilket folk enklare kan relatera till.
  5. Skippa automatisk uppspelad musik/ljud som standard. Detta irriterar vilket troligtvis leder till att besökaren lämnar sidan snabbare än den kom.

Klicka här för att läsa artikeln som helhet.

Behöver ditt företag hjälp med hur ni ska tänka för att förbättra er digitala närvaro?

Vi på Entos hjälper både företag som vill utveckla sin redan befintliga digitala strategi samt företag som behöver hjälp att ta fram en ny digital strategi i syfte att komma igång med sitt arbete att skapa en närvaro på de digitala plattformarna.

Kontakta oss så berättar vi mer:) 

Lämna en kommentar